Du säljer sportartiklar på ett eller annat sätt: med en webbshop, YouTubekanal, blogg eller fysisk butik. Då kan du erbjuda dina kunder live shopping. En rolig upplevelseshopping som ökar försäljningen och skapar en personlig relation till kunderna.

Live shopping

Live shopping har funnits i många år, men har förändrat över tiden. Förr handlade det om shopping-tv då tittarna kunder ringa in och köpa produkten som erbjöds. Idag är det särskilt webbshopparna som erbjuder live shopping till utvalda kunder. Det innebär att du streamer en slags produktuppvisning live, medan dina kunder tittar på, kommenterar, kommunicerar med dig och förhoppningsvis lägger varor i kundkorgen. Du visar upp en snygg löparjacka, filmar den på nära håll och berättar om den. Dina kunder som tittar på streamingen kan ställa frågor under tiden. Med bara ett tryck kan de sedan lägga löparjackan i sin kundkorg. Det blir en personlig marknadsföring som konverterar väldigt bra. Det enda som du behöver är en dator och en mobil. Sedan är du igång. I Sverige vänder du dig till Mavshack för att testa på Live shopping tillsammans med dina kunder. Live shopping är både en rolig och effektivt form av marknadsföring.

Skapa ditt event

För att genomföra ett bra live shoppingevent bör ni vara minst tre personer. En person sköter datorn och chattar med kunderna. Håller konversationen och relationen i liv. För bästa resultat är ni två personer framför kameran. En av er, butiksägaren och ansiktet utåt, är ”programledare” och berättar och visar produkterna, medan den andra personen frågar och testar varorna. Eftersom ni säljer sportartiklar är det smart att visa hur man kan träna med de olika redskapen. Idén med live shopping är att det blir en form av infomercial, alltså både reklam och information. Om ni är fyra personer sköter den fjärde personen kameran, i annat fall står den på ett stativ hela tiden.

Sälj mer idrottsartiklar

Live shopping kan verkligen hjälpa dig att sälja mer idrottsartiklar. Det kan vara smart att nicha din live shopping och vända dig till särskilda grupper. Låt oss säga att du har flera kunder som är idrottslärare eller fotbollstränare. Då kan du skapa ett särskilt event för just idrottslärare eller fotbollstränare. Då fokuserar du på just deras idrotter och problem. När du promotar produkterna ska du förklara hur produkten löser ett problem. Då blir det intressantare för kunden som tittar att köpa. Det kan också vara klokt att göra en undersökning före live shoppingen för att ta reda på vilka problem dina kunder har. Så att du särskilt kan lyfta fram artiklar som löser återkommande problem. Det kan handla om att många kunder har tidsbrist och vill ha bra träningsredskap att hålla sig i form med hemmavid. Då plockar du fram ett utbud av olika träningsredskap som kommer att lösa det problemet.

Efter ditt live shoppingevent kan du lägga upp filmen på YouTube, din hemsida och sociala medier så att andra kunder kan gå in och titta. Det är också smart att göra en kundundersökning efter live eventet för att höra vad kunderna som deltog tyckte.